Monday, September 17, 2018

Semut VS Madu


Betul ke semut tak suka madu asli?
Hujung minggu yang lalu,sewaktu borak-borak dengan Pak Cik Kassim pencari madu tualang,kami bertanya tentang semut secara spontan..
Tergelak-gelak,pak chik tu jawab..eh tak percayalah pak chik,madu asli yang baru diturunkan dari pokok tu pun ada semut datang.
Cerita semut tak kerumun madu asli adalah mitos yang berakar umbi bikin penjual madu sakit kepala.Ramai yang percaya semut memang takut madu asli.Dulu kami pun percaya dengan cerita yang sama.Tapi bila fikir-fikir dah beli madu dari pencari madu hutan pun semut kerumun,takkan tak asli.Akhirnya baru kami tahu semua tu cuma mitos,entah siapa yang reka.
Hasil pembacaan kami mengatakan tiada bukti saintifik yang semut takut madu.Malah hasil eksperimen yang dijalankan oleh Dr.Wan Iryani dari Falkulti Farmasi UiTM Puncak Alam seperti pada gambar menunujukan madu asli tetap digemari semut.Walau bagaimanapun ada tulisan yang mengatakan sekiranya madu mempunyai kandungan kuprum dan sulfur yang tinggi ia akan menghasilkan haba yang tidak disukai semut.Tetapi jika kandungan kedua-duanya rendah ,semut tetap akan kerumun.
Kesimpulannya kalau beli madu semut datang hurung,tu bukan bermaksud tu campur gula ya..Nama pun benda manis,mwsti semut suka.

Nak beli madu asli....
Jenama dipercayai,rugi tak beli
Madu Tualan Majapahit
Madu Tropical Forest
Madu Borneo khas untuk lelaki dan wanita
Madu Melalucca

Belilah Madu Keluaran Young Bees,hubungilah ejen Young Bees 
Rohani 010-5398322

No comments:

Post a Comment